日本地球惑星科学連合2023年大会

セッション情報

[E] 口頭発表

セッション記号 H (地球人間圏科学) » H-TT 計測技術・研究手法

[H-TT13] 高精細地形表層情報と人新世におけるコネクティビティ

2023年5月24日(水) 10:45 〜 12:00 201A (幕張メッセ国際会議場)

コンビーナ:早川 裕弌(北海道大学地球環境科学研究院)、Gomez Christopher(神戸大学 海事科学部 海域火山リスク科学研究室)、笠井 美青(北海道大学大学院農学研究院)、小倉 拓郎(兵庫教育大学学校教育研究科)、座長:早川 裕弌(北海道大学地球環境科学研究院)、Gomez Christopher(神戸大学 海事科学部 海域火山リスク科学研究室)、小倉 拓郎(兵庫教育大学学校教育研究科)、笠井 美青(北海道大学大学院農学研究院)



Recent technical developments have enabled us to acquire high-definition topographic and geophysical data for geoscientific research, including land surface processes, subsurface structures, submarine/aerial environments, and geo-ecological interactions. Such high-definition or high-resolution data are particularly useful for studies on landscape developments in a relatively short-term (decadal to millennial time scales), which are often assessed with a concept of connectivity in spatial and temporal contexts. In this session, we expect submissions on topics challenging the issues of connectivity in the Anthropocene, the most recent geological era of the Earth affected by human activities. A range of topics would fit the session framework, including theoretical works, data acquisition, pre- and post-processing, extensive data preservation and archiving, statistical analysis, physical modeling, machine learning, and numerical simulation. The methodological approaches may include, but are not limited to, laser scanning (Lidar), photogrammetry (SfM), GNSS precise positioning, SAR interferometry, multi-beam sonar, ground-penetrating radar, geomagnetic/electromagnetic sensors, and multi/hyperspectral sensors, based on terrestrial (fixed or mobile), aerial (UAS/UAV or manned airborne), or satellite platforms.

11:45 〜 12:00

*Tennyson Lap Wing Lo1Yuichi S. Hayakawa2Yasutaka Nakata3Masato Hayamizu4Takuro Ogura5 (1.Graduate School of Environmental Science, Hokkaido University, Japan、2.Faculty of Environmental Earth Science, Hokkaido University, Japan、3.Graduate School of Life and Environmental Sciences, Kyoto Prefectural University, Japan、4.Forestry Research Institute, Hokkaido Research Organization, Bibai, Japan、5.Graduate School of Education, Hyogo University of Teacher Education, Japan)


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