日本地球惑星科学連合2024年大会

講演情報

[J] 口頭発表

セッション記号 A (大気水圏科学) » A-CG 大気海洋・環境科学複合領域・一般

[A-CG45] 有人・無人航空機による気候・地球システム科学研究の推進

2024年5月28日(火) 13:45 〜 15:00 106 (幕張メッセ国際会議場)

コンビーナ:高橋 暢宏(名古屋大学 宇宙地球環境研究所)、小池 真(東京大学大学院 理学系研究科 地球惑星科学専攻)、町田 敏暢(国立環境研究所)、篠田 太郎(名古屋大学宇宙地球環境研究所)、座長:小池 真(東京大学大学院 理学系研究科 地球惑星科学専攻)、高橋 暢宏(名古屋大学 宇宙地球環境研究所)

14:15 〜 14:30

[ACG45-03] Evaluating the Impact of Airport Structures on Wake Vortex Behavior under Realistic Wind Conditions at Tokyo/Haneda

三坂 孝志1吉村 僚一2、大林 茂3、*菊地 亮太2,4 (1.産業技術総合研究所、2.名古屋大学、3.東北大学、4.DoerResearch株式会社)

キーワード:ラージエディシミュレーション、航空気象、後方乱気流

Incorporating meteorological insights, this study embarks on a detailed investigation of wake vortex behavior in the unique aerodynamic environment of airports, with a spotlight on Tokyo/Haneda International Airport. Utilizing the advanced methodology of Large-Eddy Simulation (LES), this research probes the interaction between wake vortices generated by aircraft during landing and the complex wind patterns influenced by airport infrastructure, specifically hangar buildings.

We combine an LES code and the Weather Research and Forecasting numerical weather prediction model to retrieve realistic wind conditions around the airport. The behavior of wake vortices is then investigated in the retrieved wind field using the adaptive mesh capability of the LES code for capturing the tiny vortex core of the wake vortex. At the crosswind on the order of a vortex descent speed, the hangar wake reduces the crosswind near the runway, enhancing the windward vortex’s rebound. The effect is alleviated by doubling the crosswind to twice the vortex descent speed. On the other hand, the wind fluctuations caused by the hangar buildings only slightly affect the wake vortex decay.