5:00 PM - 5:20 PM
[2Q5-GS-3-05] An Investigation on Interface for the Instructional Planning Support System for “Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study” Based on the PPDAC Cycle Ontology
Keywords:Ontology, Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study, Educational Support
総合的な探究の時間(以下,「探究学習」)は,2022年度から高等学校において全ての生徒が履修する授業となった.探究学習の指導には,多くの教員が負担や不安を抱えており,その1つの課題として,探究学習の指導経験の浅い教員が指導計画を作成する難しさがある.本研究では,探究学習の指導モデルのオントロジーを参照し,指導経験の浅い教員が探究学習の指導計画を作成することを補助するシステムを設計する.本システムは,現在の学習状況を入力すると,現在の学習状態と今後の指導計画案を出力する,指導計画作成補助システムである.指導計画案は,指導モデルが定義されているPPDACサイクルオントロジーに基づいて作成される.オントロジーを用いることで暗黙的な探究学習の指導の流れや学習状態,学習内容といった情報を提示できる.本システムにより,指導経験の浅い教員が指導計画の作成を行うことに関する負担の軽減を期待できると考えている.
Authentication for paper PDF access
A password is required to view paper PDFs. If you are a registered participant, please log on the site from Participant Log In.
You could view the PDF with entering the PDF viewing password bellow.