Japan Society of Civil Engineers 2020 Annual Meeting

Presentation information

第III部門

斜面(2)

Chair:Yukiyasu Fujii

[III-13] JR Yamada Line slope disaster Countermeasures and subsequent management

〇naoya kumagai1, katunori sasaki1, hiroshi muraoka2, sugawara hirofumi3 (1.East Japan Railway Company MoriokaCivil Engineering Center, 2.East Japan Railway Company Structural Technology Engineering Center, 3.East Japan Railway Company Morioka Branch Equipment Department Construction Section)

Keywords:Ground anchor, Tension, Lift off test, Tension measurement

2015年12月11日,山田線松草・平津戸間47k500m付近において斜面崩壊が発生し,線路内に流入した土砂に列車が乗上げ脱線した.崩壊規模は,幅32m,長さ25m,深さ1m,崩壊土量700㎥と大規模な災害であった.対策工は,グラウンドアンカー工と排土工の併用を実施し,2017年11月5日,運転を再開した.供用後の維持管理は,グラウンドアンカーの緊張力計測及び経年的な変化を把握している.グラウンドアンカーは,施工が完全に行われていても地盤や地下水など周辺環境の影響を受けやすい.本稿では緊張力の推移とその緊張力低下の有無について詳述する.

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