2016 Fall Meeting

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Oral Presentation

III. Fission Energy Engineering » 301-1 Reactor Physics, Utilization of Nuclear Data, Criticality Safety

[2H14-18] Criticality Management 1

Thu. Sep 8, 2016 3:50 PM - 5:10 PM Room H (Kumume City Plaza - Studio 3)

Chair: Jun Nishiyama (Tokyo Tech)

4:20 PM - 4:35 PM

[2H16] Criticality control technique development for Fukushima Daiichi fuel debris

(21)Criticality accident analysis for the core water filling

*yamato hayashi1,2, takuya umano1,2, yutaka takeuchi1,2, makoto nakano1,3, satoshi takeo1,4 (1.IRID, 2.TOSHIBA, 3.Mitsubishi Heavy Industries, 4.HITACHI-GE)

Keywords:Fukushima daiichi NPP SA, criticality safety, criticality accident analysis, PORCAS-F

燃料デブリ取り出しに向けたPCV冠水作業が検討されている。炉心部に燃料が残存する場合、冠水によって臨界になる可能性があるため、臨界事故時の被ばく影響を解析コードで評価した。残存燃料が約380体以下であれば、水位上昇時に臨界になったとしても過剰な被ばく影響とはならない見通しが得られた。