2017 Fall Meeting

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Oral presentation

IV. Nuclear Fuel Cycle and Nuclear Materials » 405-3 Decommissioning Technology of Nuclear Facilities

[2D10-15] Development for Fuel Debris Treatment 1

Thu. Sep 14, 2017 2:45 PM - 4:20 PM Room D (B31 - B3 Block)

Chair:Satoshi Yanagihara (Fukui Univ.)

3:45 PM - 4:00 PM

[2D14] Development of Fuel Debris Canister

(5)Verification Test of Impact Limiter

*Noboru Saito4, Hideaki Uchiyama1, Toshihiro Matsuoka2, Chihiro Narazaki3, Nodoka Miyamoto4, Kazuma Hirosaka4, Yoshiharu Kikuchi4, Manabu Ueno4 (1. International Research Institute for Nuclear Decommissioning, 2. Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., 3. TOSHIBA CORPORATION, 4. Hitachi-GE Nuclear Energy, Ltd.)

Keywords:Fuel Debris, Fuel Debris Canister, Structural Strength, Drop Test, Strain, Impact Limiter

収納缶落下時の衝突荷重低減策の一つとして収納缶に設ける緩衝構造を検討した.収納缶下部に薄肉管状の緩衝構造を設け,落下衝突時にこの緩衝構造を塑性変形させて落下エネルギを吸収させることで衝突荷重を低減させる.本研究では,実機収納缶形状(案)を約1/3に縮小したスケール試験体を製作し,収納缶の取扱い上想定される最大高さ(暫定値9m)から自由落下させ,衝突荷重および試験体胴部の発生ひずみを動的に測定して,緩衝構造の有効性を評価した.試験の結果,緩衝構造を設けない場合に比べて,緩衝構造を設けることで衝突荷重が約4%にまで低減されることを確認した.また,緩衝構造を設けた試験体では,胴部に発生するひずみを弾性範囲内に制限できることを確認した.