The 15th Conference of the Japanese Society for Cognitive Psychology

Presentation information

Poster presentation

Poster: Thinking and Language, Emotion and Motivation, Social cognition

[P3] ポスター3 《思考・言語, 感情・動機, 社会的認知》

Sun. Jun 4, 2017 10:00 AM - 12:00 PM Poster 1 (Room 524)

[P3-10] Devaluation of Consumer Products by Repeated Subliminal Mere Exposure(3)

*Tetsuo Kawahara1 (1. Saitama Institute of Technology)

Keywords:mere exposure effect, subliminal presentation, consumer product evaluation

靴の写真画像を題材に,閾下呈示による反復単純接触が商品評価におよぼす影響を検討する実験を行った。閾下単純接触は,数字の偶奇性判断課題においてマスク呈示の直前に靴の写真画像を16ミリ秒間呈示することで実施した。2015年に発表した実験では,「購入したい」および「好き」という商品評価の中心的な次元において,閾下呈示の頻度が多くなるほど評価が低下するという通常の単純接触効果とは逆の傾向が観察され,ディストラクタ評価低下効果に類する現象が生じた可能性が示唆された。今回発表する実験では,閾下呈示時の認知負荷を低減するべくキー押し反応を削除する条件で実験を実施した。その結果,閾下呈示の頻度が多くなるほど商品評価が低下する現象は再現されなかったが,通常の単純接触効果も見られなかった。

Abstract password authentication.
Password is required to view the abstract. Please enter a password to authenticate.

Password