日本地球惑星科学連合2016年大会

講演情報

口頭発表

セッション記号 M (領域外・複数領域) » M-GI 地球科学一般・情報地球科学

[M-GI22] 計算科学による惑星形成・進化・環境変動研究の新展開

2016年5月24日(火) 09:00 〜 10:30 A07 (アパホテル&リゾート 東京ベイ幕張)

コンビーナ:*牧野 淳一郎(理化学研究所計算科学研究機構)、林 祥介(神戸大学・大学院理学研究科 惑星学専攻/惑星科学研究センター(CPS))、井田 茂(東京工業大学大学院理工学研究科地球惑星科学専攻)、相川 祐理(筑波大学計算科学研究センター)、小河 正基(東京大学大学院総合文化研究科広域科学専攻)、梅村 雅之(筑波大学計算科学研究センター)、座長:井田 茂(東京工業大学大学院理工学研究科地球惑星科学専攻)

09:30 〜 09:45

[MGI22-03] FDPS(Framework for Developing Particle simulator)による計算惑星科学

*岩澤 全規1谷川 衝2,1細野 七月1村主 崇行1牧野 淳一郎4,1,3 (1.理化学研究所、2.東京大学、3.東京工業大学、4.神戸大学)

キーワード:シミュレーション、惑星形成

Particle-based simulations are widely used in the field of computational astronomy. Examples include the cosmological simulations or the planet-formation simulations with gravitational N body code, the simulations of star and galaxy formation with the Smoothed Particle Hydrodynamics (SPH) code or other particle-based codes, and the simulations of planetesimals formation with the Discrete Element Method (DEM) code. To develop an efficient program for particle-based simulation for large-scale parallel machines computer is not easy, and to some extent the efforts of many researchers have been spent on the programming and tuning. However, the algorithms of particle-based simulations are largely similar. Thus we have developed a framework which helps the researchers to develop efficient programs for particle-based simulation on large parallel machines, which we call Framework for Developing of Particle Simulators, or FDPS.
In this presentation, we introduce concept and implemantaion of FDPS. We also show some applications for planetary science using FDPS.