日本地球惑星科学連合2016年大会

講演情報

インターナショナルセッション(ポスター発表)

セッション記号 P (宇宙惑星科学) » P-EM 太陽地球系科学・宇宙電磁気学・宇宙環境

[P-EM04] Space Weather, Space Climate, and VarSITI

2016年5月22日(日) 17:15 〜 18:30 ポスター会場 (国際展示場 6ホール)

コンビーナ:*片岡 龍峰(国立極地研究所)、プルキネン アンティ(NASAゴダード宇宙飛行センター)、海老原 祐輔(京都大学生存圏研究所)、三好 由純(名古屋大学宇宙地球環境研究所)、清水 敏文(宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所)、浅井 歩(京都大学宇宙総合学研究ユニット)、陣 英克(情報通信研究機構)、佐藤 達彦(日本原子力研究開発機構)、草野 完也(名古屋大学宇宙地球環境研究所)、宮原 ひろ子(武蔵野美術大学造形学部)、伊藤 公紀(横浜国立大学大学院工学研究院)、塩川 和夫(名古屋大学宇宙地球環境研究所)、中村 卓司(国立極地研究所)、余田 成男(京都大学大学院理学研究科地球惑星科学専攻)、一本 潔(京都大学大学院理学研究科附属天文台)、石井 守(国立研究開発法人情報通信研究機構)

17:15 〜 18:30

[PEM04-P10] The solar modulation of galactic cosmic rays and radiation dose of aircrews during the solar cycle 24/25

三宅 晶子1、*片岡 龍峰2佐藤 達彦3 (1.茨城工業高等専門学校、2.国立極地研究所、3.日本原子力研究開発機構)

キーワード:galactic cosmic rays, heliosphere, radiation dose, neutron monitor

The variation of galactic cosmic rays (GCRs) in the heliosphere is caused by the solar-terrestrial environmental changes. Owing to this variation known as the solar modulation of GCRs, the counting rate of the ground-based neutron monitors and a radiation dose of aircrews at the top of the troposphere also change with the solar-terrestrial environmental changes.
We have developed the time-dependent and three-dimensional model of the solar modulation of GCRs, based on the stochastic numerical method. Our model can reproduce and predict the intensity of GCRs in the heliosphere by assuming the variation of the solar wind velocity, the strength of the interplanetary magnetic field, and its tilt angle. Moreover, we can calculate the neutron monitor counting rate and the radiation dose of aircrews at an aircraft altitude by using our model coupled with the results of air-shower simulation performed by PHITS (Particle and Heavy Ion Transport code System).
In this presentation, we report the results of the solar modulation of GCRs, neutron monitor counting rate, and the radiation dose at flight altitude from the solar cycle 22/23 until the cycle 24/25. We also discuss about the possibility of increase of the radiation dose of aircraft at the cycle 24/25.