日本地球惑星科学連合2018年大会

講演情報

[JJ] Eveningポスター発表

セッション記号 M (領域外・複数領域) » M-GI 地球科学一般・情報地球科学

[M-GI28] 計算科学による惑星形成・進化・環境変動研究の新展開

2018年5月23日(水) 17:15 〜 18:30 ポスター会場 (幕張メッセ国際展示場 7ホール)

コンビーナ:林 祥介(神戸大学・大学院理学研究科 惑星学専攻/惑星科学研究センター(CPS))、小河 正基(東京大学大学院総合文化研究科広域科学専攻)、井田 茂(東京工業大学地球生命研究所、共同)、草野 完也(名古屋大学宇宙地球環境研究所)

[MGI28-P02] Speed-up efficiencies of an SPH code with FDPS on GPUs or PEZY-SCs

*細野 七月1,2岩澤 全規2行方 大輔2谷川 衝3,2似鳥 啓吾2村主 崇行2牧野 淳一郎4,2 (1.海洋研究開発機構、2.理化学研究所 計算科学研究機構、3.東京大学、4.神戸大学)

キーワード:流体数値計算

Since the many important phenomena in planetary science are difficult to study by means of laboratory experiments, numerical simulations play an important role.
Smoothed Particle Hydrodynamics (SPH) is a widely used particle-based numerical hydrodynamic simulation method, which has advantages to deal with large deformation, multi-component and self-gravity.
Since the reliability of SPH depends on the number of particles used in each run, high-performance computing can be an important topic.
However, compared to mesh-based methods, it requires relatively high computational costs.
We have developed a framework, Framework for Developing Particle Simulator (FDPS) which automatically parallelise an arbitrary particle-based numerical code.
Thus, recently, it has been popular to apply so-called ``accelerator'', such as GPUs, to SPH.
Combining these two techniques, we have developed a massively parallel SPH code which works on either GPUs or PEZY-SCs.
We will report the speed-up efficiency of our code.