日本地球惑星科学連合2023年大会

講演情報

[J] オンラインポスター発表

セッション記号 A (大気水圏科学) » A-CG 大気海洋・環境科学複合領域・一般

[A-CG47] 有人・無人航空機による気候・地球システム科学研究の推進

2023年5月25日(木) 10:45 〜 12:15 オンラインポスターZoom会場 (10) (オンラインポスター)

コンビーナ:高橋 暢宏(名古屋大学 宇宙地球環境研究所)、小池 真(東京大学大学院 理学系研究科 地球惑星科学専攻)、町田 敏暢(国立環境研究所)、篠田 太郎(名古屋大学宇宙地球環境研究所)

現地ポスター発表開催日時 (2023/5/26 17:15-18:45)

10:45 〜 12:15

[ACG47-P02] 高解像度流体計算を用いた羽田空港の格納庫後流中を飛行する着陸機の安全性の評価

*菊地 亮太1,3、岩渕 秀2吉村 僚一2、焼野 藍子2、大林 茂2 (1.京都大学、2.東北大学、3.DoerResearch株式会社)

キーワード:高解像度流体計算、航空安全、空港気象、格納庫後流

Low-level turbulence around airport has been known to cause a serious problem to aircraft operations during when its take-off and landing. In order to consider the safe airport operations, we conducted a numerical investigation of low-level turbulence and estimation of a landing aircraft safety at Tokyo/Haneda airport in Japan. Hangar wake is found to become severe when wind directions are N to ENE. An aircraft approaching to runway 34L encounters maximum 0.13g normal load of hangar wake at 80 m to 120 m in altitude.