JSAI2025

Presentation information

General Session

General Session » GS-10 AI application

[2E1-GS-10] AI application:

Wed. May 28, 2025 9:00 AM - 10:40 AM Room E (Room 1101-2)

座長:幸島 匡宏(日本電信電話株式会社 人間情報研究所)

10:20 AM - 10:40 AM

[2E1-GS-10-05] Badminton Shot Prediction Based on Deep Reinforcement Learning and Game Trees

〇Tomoki Minooka1, Ryohei Orihara1, Yasuyuki Tahara1, Akihiko Ohsuga1, Yuichi Sei1 (1. The University of Electro-Communications)

Keywords:Entertainment Applications, Sports Analysis, Deep Reinforcement Learning, Game Tree, Badminton

近年バドミントンの世界では,ゲーム理論や機械学習を用いたスポーツ分析が注目を集めている.従来の研究では,戦術の分析のためにバドミントンのラリーから構築されたゲームツリーによるショットの予測が行われてきた.しかし,従来の利得値の計算は単純化されており,選手の戦術的判断などが十分に反映されていなかった.そこで本研究では,各ショットの試合への貢献度を深層強化学習により算出し,その値を利得値としてゲームツリーを再構築する手法を提案する.戦術的観点を取り入れたゲームツリーは,従来の手法より高い精度でのショットの予測が可能となった.本研究は,戦術の決定や選手の指導などに活用されることが期待できる.

Authentication for paper PDF access
A password is required to view paper PDFs. If you are a registered participant, please log on the site from Participant Log In.
You could view the PDF with entering the PDF viewing password bellow.

Password