Japan Society of Civil Engineers 2020 Annual Meeting

Presentation information

第VI部門

安全管理(2)

Chair:kanae miyaoka

[VI-499] Removal of the girder bridge of the Saikyo access passage just above the existing line and directly below Tokyo Metropolitan Expressway during JR Shibuya Station improvement work

〇Takashi Kato1, Hiroki Yamada1, Tatsuya Domoto2, Hideaki Zushi2, Shin Yamaguchi2 (1.Taisei Corporation, 2.East Japan Railway Company)

Keywords:Shibuya Station, station improvement work, bridge removal, Hanging equipment, Narrow part

JR渋谷駅改良工事の一環として,現埼京線ホームと中央改札を結ぶ旧埼京連絡通路(T6桁)を撤去する必要が生じた.T6桁は,埼京線と国道246号が交差する駒場架道橋の直上であり,且つ首都高速道路渋谷線の橋桁の直下に位置する全長53mの下路箱桁であり,主桁の撤去に際しては,桁の両側に吊設備を配置し,山手線と埼京線の線間に位置するG1桁の撤去時には,上部は首都高桁,下部は埼京線の電化柱との離隔(最小約200mm)を自動計測し,山手線,埼京線の運行に支障することなく,無事に桁を吊上げ・水平移動・降下させることができた.撤去桁は切断・縦取りしてクレーンにて搬出し、T6桁を無事に撤去完了させることができた.

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