The 140th Annual Meeting of the Pharmaceutical Society of Japan (Kyoto)

Presentation information

Symposium

[S05] Current status and issues of e-portfolio utilization in Pharmacy Education

Thu. Mar 26, 2020 9:00 AM - 10:45 AM [Room E] Room E (1F)

Organizers: Koichiro Ozawa (Grad Sch Biomed Health Sci, Dept Pharmacother, Hiroshima Univ), Yumi Koyama (Sch Pharm, Nihon Univ)

9:05 AM - 9:25 AM

[S05-1] Usage of e-portfolio and the issues in Inohana IPE at Chiba University

○Itsuko Ishii1 (1. Chiba Univ Hosp, Div Pharm)

Since 2007, Chiba University has started IPE including Medical school (student number, 110), School of Nursing (80), and the Faculty of Pharmaceutical Science (80). The total of the three faculties will be 270, and if STEP 1 to STEP 4 are combined, it will be 1080, making it difficult to operate at once by using paper documents. Therefore, we used the Chiba University Moodle system as e-portfolio. Teachers release information for lectures as needed. Students submitted their class reflections, final reports and self-assessments via the Moodle.

 Teachers can share student the reflections and the final reports regardless of their faculty and use them for teacher meetings. Furthermore, using the electronic medium, teachers were able to analyze it with the final report by text mining. This time, we will report on the contents of the analysis and tell you about the usefulness of Chiba University Moodle.

 千葉大学では、2007年度より医学部(110名)、看護学部(80名)、薬学部(80名)でIPEを開始した。3学部あわせると270名となり、STEP1からSTEP4まで揃うと1080名となるため、紙媒体での運営は難しい。そこで千葉大学Moodleシステムをe-ポートフォリオとして利用した。教員側からの講義に関する情報を随時発信し、学生は毎回の授業のリフレクション、最終レポート、自己評価をMoodleを介して提出した。教員は、所属学部に関係なく学生のリフレクションや最終レポートを共有でき、教員会議に活用した。さらに電子媒体であることを利用し、最終レポートとテキストマイニングにて解析することができた。今回は、その解析内容を報告するとともに、千葉大学Moodleの有用性についてお伝えする。