The 15th Conference of the Japanese Society for Cognitive Psychology

Presentation information

Poster presentation

Poster: Attention, Development, Education, and Learning

[P1] ポスター1 《注意, 発達・教育・学習》

Sat. Jun 3, 2017 10:00 AM - 12:00 PM Poster 1 (Room 524)

[P1-18] The relationship between achievement goal in junior high school student and a school report on his/her grades and conduct

What kind of junior high school students' learning activity do teachers rate in Japan ?

*Kohichi Sayama1, Ryota Sekiguchi2 (1. Otaru University of Commerce, 2. Kaisei Gakuin High School)

Keywords:learning motivation, achievement goal, junior high school student

中学生の学習動機の高低が内申書の高低とどう関係するかを,質問紙調査を行い調べた。調査は,塾の教室で授業後の時間を使って行われた。30人の中学生が,20の質問(達成目標傾向尺度,速水・伊藤・吉崎,1989, 2007)に回答した。因子分析(反復主因子法,エカマックス回転)を行い,固有値の推移から,3因子が見いだされ,純粋に勉強ができるようになりたいと思う学習願望,勉強ができると認められたいと思う承認欲求,賞賛や優越感を他者から感じる自己優越感,と解釈した。各因子の因子得点を計算し,内申書の成績で違いがみられるかどうかを分散分析した。その結果,学習願望では,内申書の主効果が認められた。上位(A,B)は,中位(C,D,E,F),下位(G,H,I,J,K)よりも有意に学習願望が高かった。これとは対照的に,承認欲求と自己優越感では,上位,中位,下位で違いが認められなかった。

Abstract password authentication.
Password is required to view the abstract. Please enter a password to authenticate.

Password