The 15th Conference of the Japanese Society for Cognitive Psychology

Presentation information

Poster presentation

Poster: Attention, Development, Education, and Learning

[P1] ポスター1 《注意, 発達・教育・学習》

Sat. Jun 3, 2017 10:00 AM - 12:00 PM Poster 1 (Room 524)

[P1-19] Are video manuals better for older people, too? (1)

Comparison between older- and younger- adults’ performances at the initial learning tasks

*Rin Kawakami1, Shinnosuke Tanaka2, Yutaro Nagasawa1, Yuki Endo1, Etsuko T. Harada3 (1. College of Psychology, School of Human Sciences, University of Tsukuba, 2. Doctoral Program in Psychology, University of Tsukuba, 3. Faculty of Human Sciences, University of Tsukuba)

Keywords:Cognitive aging, Human-Artifacts interactions, Manuals

「モノや手をどのように動かすか」という手続き操作性が高い課題,特に3D課題において静止画に比べ動画のマニュアルの支援効果が高い「動画の優位性」が報告された(原田・遠藤,2017)。ただしそこでの研究参加者は大学生のみであり,こうした動画の優位性が一般的なものであるか疑問が残る。そこで本研究は,健康な高齢者20名(平均73.85歳)を対象に,原田・遠藤(2017)と同一の組立て課題実験を行い,動画優位性が高齢者にも見られるか否かを検討した。その結果,特にマニュアルを見ながら組み立てる第1課題において,若年では静止画よりも動画において課題遂行時間が短かったのに対し,高齢者では逆に動画において遂行時間が長くなることが示された。その原因として,高齢者では動画使用時に一時停止・巻戻が数多く観察され,情報量の多い動画マニュアルから必要情報のみをうまく迅速に抽出利用することが難しい可能性が示された。

Abstract password authentication.
Password is required to view the abstract. Please enter a password to authenticate.

Password