Japan Society of Civil Engineers 2020 Annual Meeting

Presentation information

第I部門

耐風・風工学(2)

Chair:Minoru Noda

[I-233] About the overestimation of the estimated critical reduced wind speed of Karman vortex excitation in a diagonal member in a steel truss bridge~The effect of aspect ratio on the critical reduced wind speed of Karman vortex excitation~

〇Shotaro Yoshii1, Haruna Inoue1, Kazutoshi Matsuda1, Kusuo Kato1 (1.Kyushu Institute of Technology)

Keywords:aspect ratio, the critical reduced wind speed of Karman vortex excitation, strouhal number, a diagonal member in a steel truss bridge

長崎県にある生月大橋の斜材部でき裂が発見され,これは季節風による振動が原因と考えられ,調査の結果,20~25m/sの高風速域で振動が確認された.これはカルマン渦励振と考えられるが,カルマン渦励振推定発現風速は28.1m/sであり,カルマン渦励振推定発現風速は過大評価である.また既往の研究より,アスペクト比の増加に伴い,カルマン渦励振発現換算風速が低下する傾向にあることから,アスペクト比がAs=30.0, 56.9の3次元弾性模型を用い,応答実験およびストローハル数計測を行った.その結果,アスペクト比の違いにより,ストローハル数およびカルマン渦励振発現換算風速が変化する可能性があることがわかった.

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