資源・素材2024(秋田)

講演情報(2024年8月7日付 確定版)

企画講演

【企画講演】世界と伍する資源人材の育成と国際プロジェクト [9/11(水) AM 第4会場]

2024年9月11日(水) 09:00 〜 12:00 第4会場 (一般教育2号館 2F 203) (一般教育2号館 2F 203)

司会:安逹 毅(秋田大学)、柴山 敦(秋田大学)

●激変する世界の資源産業に対応するため、大学と機関では現在多くの資源系人材育成や国際的なプロジェクトが実施されている。本企画セッションではこれらの取り組みについて網羅的に発表を行い、今日本国内でどのようなプロジェクトが進行しているかを把握し、これによって今後の大学間や機関間との協働した取り組みやノウハウの蓄積あるいは効率的な人材育成や国際的プロジェクトにつながる可能性を広げることを目指す。

<発表:15分中、講演12分、質疑応答3分/1件>

09:05 〜 09:20

[2401-11-01] 鉱物資源の安定供給を目指すJICAの人材育成事業・資源の絆

○細井 義孝1 (1. 独立行政法人 国際協力機構)

司会:安逹 毅(秋田大学)

キーワード:必要資源の変遷、資源の安定供給、国際協力、人材育成

For developing countries, mineral resource development is often considered a short-term growth strategy compared to other industries. For mineral resource development, developing countries confront issues of technology and budget, and special knowledge such as effective management of mining revenues and development investments, preparations for resource depletion, environmental and safety measures, and strategies for mine closures. It is imperative to address a broad these issues. And Japan and other consumer countries should support producer countries about these issues because Japan and many other countries need mineral resources for their industries.

Japan boasts considerable expertise in the mining sector, and if the Japan International Cooperation Agency (JICA), tasked with aiding resource-rich developing nations, leverages Japan's knowledge to assist in the mining and economic development of these countries, it could pave the way for a sustainable and stable supply of mineral resources to the international market. This endeavor would also hold great significance for the revitalization of the domestic mining sector and the growth of other industries in Japan.

For this reason, JICA initiated a project named “Shigen-no-Kizuna” = “Bond in Mineral Resource Field” (Human Resources Development Program in the Mining Sector) in fiscal year 2014. JICA conduct this program with Japan’s universities and also this program supports universities in the field of international experiences and activities.